Zorgverlening

Overige verrichtingen

Oren uitspuiten

Voor het uitspuiten van uw oren kunt u op afspraak terecht bij de assistente.

Wij adviseren 3 dagen van tevoren te beginnen met het druppelen van uw oren om het uitspuiten makkelijker te laten verlopen. Druppel 2 a 3 keer per dag enkele druppels sla- of olijfolie in uw oren. Dit zorgt ervoor dat het oorsmeer zacht wordt en wat losser gaat zitten.

Urine onderzoek

Als u klachten heeft die kunnen passen bij een blaasontsteking kunt u voor 10 uur ‘s ochtends  uw eerste urine bij de assistente afgeven. U wordt door ons gebeld over de uitslag. Bij twijfel kunt u natuurlijk altijd eerst met de assistente bellen.

ECG/ hartfilmpje maken

Het ECG staat beter bekend als een hartfilmpje.
Een ECG geeft veel informatie over hartziekten. Is er wel sprake van een hartziekte? Of is het een onschuldige afwijking? Is het een hartritmestoornis of het om een hartinfarct van jaren geleden?

Het maken van een ECG duurt enkele minuten en doet geen pijn. Er worden 10 gel-stickers met elektroden op uw lichaam geplakt, 2 stickers op de polsen, 2 stickers op de enkels en 6 stickers op de borst. Deze electroden worden aangesloten op het ECG-apparaat. Kijk voor meer informatie op:

Bloeddrukmeting

Bloeddruk is de druk in uw bloedvaten. Voor controle van de bloeddruk kunt u terecht bij de assistente. Bloeddruk meten vindt plaats op afspraak.
De assistente meet uw bloeddruk en overlegt zo nodig met de huisarts of er levensstijlaanpassingen of (wijzigingen in de) medicijnen nodig zijn.

Week-bloeddruk meting

De gewone bloeddrukmeting geeft een momentopname, waarbij de uitslag door omstandigheden vertekend kan worden. Dat euvel wordt opgevangen door de week-bloeddrukmeting meting. Hierbij wordt de bloeddruk 7 dagen lang door uwzelf in de ochtend en avond gemeten.

Kijk voor meer informatie op:

Doppler onderzoek (doorbloeding benen)

Onderzoek naar de doorbloeding in uw benen.
Bij dit onderzoek wordt de druk gemeten in de bloedvaten van de benen, bij (verdenking op) vaatvernauwing, bijvoorbeeld bij claudicatio intermittens, oftewel, etalagebenen.

Bevolkingsonderzoek baarmoederhalskanker

Alle vrouwen van 30 tot en met 60 jaar krijgen een uitnodiging voor het bevolkingsonderzoek baarmoederhalskanker. Door er vroeg bij te zijn kan baarmoederhalskanker worden voor komen. Baarmoederhalskanker komt het meest voor bij vrouwen tussen de 30 en 60 jaar.

U kunt een afspraak maken bij de assistente voor het maken van een uitstrijkje, maar u kan ook een zelftest afnemen. Je krijgt een zelftest met de post in het jaar dat je 30 wordt. De zelftest zit bij de brief over het onderzoek naar baarmoederhalskanker. Ben je ouder en krijg je weer een uitnodiging om een uitstrijkje te laten maken? Dan zit de zelftest er niet bij. In de brief staat wel hoe je de zelftest kunt aanvragen.

Voor meer informatie kunt u kijken op https://www.bevolkingsonderzoeknederland.nl/baarmoederhalskanker/het-onderzoek/

Andere injecties

Dit zijn onder andere tetanus, vitamine B12, antibiotica, etc. U kunt hiervoor een afspraak maken bij de assistente.

Hechtingen (verwijderen)

De arts spreekt met u af wanneer u de hechtingen kunt laten verwijderen. Hiervoor maakt u een afspraak bij de assistente.

Meestal mogen de hechtingen er na 7 tot 14 dagen uit. De hechting wordt verwijderd door lichtjes aan een uiteinde te trekken en het draadje door te knippen. De ingreep is pijnloos, maar kan ongemakkelijk zijn als de hechtingen wat strak zitten. Na het verwijderen houdt u de wond nog één dag droog. Behalve hechtingen verwijderen wordt er ook nog naar de wond gekeken en gecontroleerd op ontsteking en genezing. Bij twijfel wordt de huisarts voor beoordeling erbij gehaald. Wees nog enkele weken voorzichtig met de wond. Bij een ongeval kan de wond weer openspringen.

Vertrouwd u de wond niet, maar is het nog geen tijd om de hechtingen te verwijderen, neem dan contact op met de assistente.

Glucose- of CRP-controle

Dit zijn een onderzoeken die door middel van een vingerprikje snel op de praktijk gedaan kunnen worden. Hiermee kunnen we o.a. suikerziekte of een infectie aantonen.

Audiometrie

Hoort u slechter? Dan kan onze assistente een gehoortest/ piepjestest bij u uitvoeren. Hiermee wordt getest of er sprake is van gehoorsverlies en voor welke tonen.